Retrospektíva 4L: Francúzsky umelec Greg predstavuje 14 exkluzívnych ilustrácií

Pozrite si úspešný príbeh 4L cez 14 výtvorov od francúzskeho ilustrátora Grega.

Ilustrácia Greg ‒ Renault 4 ‒ Haute Couture

Renault 4L „Haute Couture“ ‒ 1963

V kampani „Elle prend le volant!“ (Žena za volantom) sa stovka automobilov R4 Super ošatila v štýle „Haute Couture“: čierne pozadie zdobené zlatou trstinou alebo károvaným vzorom na dverách a zadnom poklope, chrómované kryty kolies a rovnaký motív na vetracích otvoroch.

Počas kampane si 6 000 vodičiek mohlo vziať R4 Super na 48-hodinovú testovaciu jazdu, aby sa presvedčili, ako ľahko sa ovláda, aké je pohodlné, koľko miesta poskytuje, akú kvalitu viditeľnosti ponúka a aké je rýchle! 

Každá vodička poskytla spätnú väzbu, postrehy alebo návrhy, ktoré pomohli vytvoriť ideálny profil vtedajšieho automobilu.

Ilustrácia Greg ‒ Renault 4 ‒ Plein Air

Renault 4L „Plein Air“ ‒ 1969

Vozidlo určené pre voľný čas navrhnuté skôr pre jazdu na pláži, ako na ceste, Renault 4 Plein Air bol predstavený v máji 1968 a vyrobilo sa ho veľmi malé množstvo. Jeho výroba skončila v apríli 1970. 

 

Jednalo sa o kabriolet vyrábaný spoločnosťou Sinpar, ktorá známa svojimi prestavbami vozidiel s pohonom 4 kolies.

 

V prednej časti sa jedná o klasické vozidlo 4L, pričom rám čelného skla bol prispôsobený pre osadenie a ukotvenie plátenej sťahovacej strechy. Veko batožinového priestoru je z polovice odrezané, a je ponechaná len spodná časť. Boky, dvere a strecha boli odstránené a karoséria je na bokoch zosilnená.

Ilustrácia Greg ‒ Renault 4 ‒ Cross

Renault 4L „Cross“ ‒ 1981

V roku 1974 Renault zintenzívnil svoje propagačné kampane spustením Francúzskeho pohára Renault Cross Elf v spolupráci s odborným časopisom „Champion“.

Táto disciplína má byť čo najúspornejšia a mali sa jej zúčastniť iba vozidlá Renault 4 s pôvodným 4-valcovým motorom s objemom 845 cm3, s výnimkou výfukového systému Devil.


Renault 4 Cross mal 4-stupňovú manuálnu prevodovku a 4-kolesový bubnový brzdový systém, aby zvládol náročné podmienky pretekov.

Pohár sa stal hitom medzi vodičmi vďaka nižším štartovným poplatkom a vzrušujúcej perspektíve na výhru peňažnej ceny a Renault 5 Coupé!

Michel Duvernay bol šampiónom Francúzska v roku 1981!

Ilustrácia Greg ‒ Renault 4 sixties

Renault 4 „Sixties“ ‒ 1985

Sixties bola limitovaná edícia vozidla vyrábaná ako pocta 60. rokom. Vyrábal sa v troch farbách (červená, žltá alebo modrá) a jeho produkcia bola obmedzená na 2 000 kusov.

 

Stál na základoch modelu GTL, avšak líšil sa dvoma atermickými strešnými oknami a trojfarebným textilným čalúnením kombinovaným s čiernou koženkou.

 

Čelná maska, nárazníky, kľuky dverí a spätné zrkadlá, to všetko v matnej čiernej farbe.

Ilustrácia Greg ‒ Renault 4 Darty

Renault 4 F4 „Darty“ ‒ 1986

Nosnosť 300 kg, objem takmer 2 m3, zadné pruženie s vystuženými torznými tyčami, zadné dvere s oknami, ktoré sa otvárajú sprava doľava, aby sa uľahčilo nakladanie z chodníka. Táto dodávka má veľa vychytávok!

Vozidlo sa vyznačuje nastaviteľným a odnímateľným kupolovitým panelom, ktorý pokrýva celú šírku strechy a umožňuje vám nakladať objemné predmety zhora... vrátane žirafy, ak veríte reklamám!

Exkluzívny strešný poklop Renault známy ako „girafon“ (žirafa) sa začal používať na malých úžitkových vozidlách Express vyrábaných v 80. a 90. rokoch. 


Na 5 kontinentoch dodávka Renault 4 van hrdo nosí farby nespočetného množstva profesionálov, obchodov, vládnych agentúr a významných značiek.

 

Ilustrácia Greg ‒ Renault 4 ‒ 4L Trophy

Renault 4 „4L Trophy™“ ‒ 2020

Renault 4 sa vám nikdy naozaj nepokazí a mladá generácia 21. storočia to dokázala s 4L Trophy™.

Rallye dlhá 6 000 km, ktorá sa konala prvýkrát v roku 1998, spojila 1 200 študentských posádok v pretekoch z Paríža do južného Maroka.

4L je odolné vozidlo, ktoré napreduje na kameňoch aj v piesku, zatiaľ čo účastníci rallye („trelleurs“) si musia vystačiť s dostupnými prostriedkami, aby udržali svoje vozidlo v chode aj napriek tisíckam kilometrov na tachometri.

Aj keď už majú 4L veľa rokov za sebou, sú stále dostatočne spoľahlivé, aby každý večer dosiahli ďalšie táborisko.

Aký iný model by to vedel dokázať, o 60 rokov neskôr?

Ilustrácia Greg ‒ Renault 4 ‒ Torpedo Sinpar

Renault 4 ‒ „Torpedo SINPAR“ ‒ 1968

Renault 4 4x4 SINPAR (Société Industrielle de Production et d’Adaptation
Rhodanienne) vyniká výkonnosťou v teréne, pričom si zachováva pohodlie a výkonové vlastností štandardného sériového vozidla.

Vysoká svetlá výška, nezávislý pohon štyroch kolies a odpruženie umožňujú plynulý pohyb a pohodlnú jazdu aj na najhorších cestách a na nerovnom teréne. Dizajn umožňuje ľahké prestavby na sedan aj dodávku bez akejkoľvek straty užitočného objemu.


V lete 1964 spoločnosť SINPAR uviedla na trh model Torpedo, ktorý schválil Renault, stále s pohonom všetkých štyroch kolies, avšak bez svojej strechy a bočných panelov, so sklopným čelným sklom a bočnými výrezmi, ktoré uľahčujú vstup 2 osobám na palubu.

Najznámejší model Torpedo SINPAR je z francúzskeho televízneho seriálu „Les Chevaliers du ciel“ (Nebeskí rytieri).

 

Ilustrácia Greg ‒ Renault 4 ‒ Services publics

Renault 4 „Services Publics“

Dodávka, ktorá sa objavila v októbri 1961, sa pýšila pôsobivou ponukou funkcií: Nosnosť 300 kg, objem takmer 2 m3, zadné pruženie s vystuženými torznými tyčami, zadné dvere s oknami, ktoré sa otvárajú sprava doľava, aby sa uľahčilo nakladanie z chodníka.

Francúzska pošta zaradila model medzi prvé vozidlá svojho vozového parku vďaka ložnej ploche 5,47 m3 a maximálnej hmotnosti 1 050 kg. 
Model bez štvrtinových okien, kľučiek dverí alebo zadných sedadiel je lakovaný v štandardnej farbe „030“, ktorá sa bežne nazýva „poštárska žltá“.


Francúzska národná polícia tiež zvolila toto vozidlo nielen pre svoje prirodzené vlastnosti, ale aj preto, že spĺňalo jedno z jej základných kritérií: „Nasadnúť do auta aj s čiapkou kepi na hlave“.

Od roku 1962 sa do radov národnej polície dostalo viac ako 14 500 vozidiel typu Renault 4, ktoré slúžili ako hliadkové a spojovacie vozidlá alebo jednoducho ako vozidlá druhej brigády.

Ilustrácia Greg ‒ Renault 4 ‒ e-Plein Air

Renault 4 „e-Plein Air“ ‒ 2019

Tento jedinečný model je výsledkom spolupráce medzi Renault Classic a Melun Rétro Passion, špecialistom na Renault 4, na výstave Epoqu'Auto, kde sa vystavujú najobľúbenejšie elektromobily.

„Prečo by kultový Renault 4 nebol súčasťou tohto trendu?“

Tento model 4L vyvinutý podľa skrátenej platformy JP4 predstavuje hravú verziu evokujúcu Plein Air s modernizovaným dizajnom Renault. Vyznačuje sa elektrickými komponentmi modelu Twizy a približnou maximálnou rýchlosťou 85 km/h.

Ilustrácia Greg ‒ Renault 4 ‒ Dakar Rallye

Renault 4 „Rallye Dakar™“ ‒ 1980

V roku 1969 sa pri pokuse vytvoriť rekord jazdy z Kapského mesta do Alžíru (rekord bol vytvorený v roku 1971 vo vozidle Renault 12 Gordini), podnikli bratia Marreau prieskumnú cestu cez Saharu vo vozidle Renault 4.

 

O niekoľko rokov neskôr sa ocitli za volantom Renault 4 na štartovnej čiare nového typu rallye, pretekov na niekoľko tisíc kilometrov, ktorý štartoval v Paríži a končil v Dakare.

 

V roku 1980 preteky dokončili na 3. pozícii na palube svojho vozidla Renault 4 poháňaným motorom Renault 5 Alpine GR2 a140 litrovou nádržou.

 

Rallye Paríž Dakar™ sa stala legendou, bratia Marreau hrdinami, a geniálne vozidlo Renault 4 symbolom rallye, v ktorom mohli amatéri poraziť posádky veľkých značiek.

Ilustrácia Greg ‒ Renault 4 ‒ seventies

Renault 4 „Seventies“ ‒ 1975

Toto vozidlo „Seventies“ bolo postavené na základoch vozidla Renault 4 GTL. 

 

Polepy boli prevzaté z modelu Publicis design a karosérii nalakoval ružovou Renault Classic. 

 

Táto dekorácia bola navrhnutá pre renováciu Pub Renault (dnes známy ako Atelier Renault) na Champs Elysées v Paríži. Téma pre slávnostné otvorenie bola reklama. 

 

Ilustrácia Greg ‒ Renault 4 ‒ Terre de Feu

Renault 4 „Terre de Feu ‒ Alaska Expedition“ ‒ 1965

V roku 1965 si štyri Parížanky stanovili neuveriteľnú výzvu: prejsť 40 000 km z Ushuaia v Ohňovej zemi do Anchorage na Aljaške pomocou dvoch Renault 4 naprieč celým americkým kontinentom za štyri a pol mesiaca.

Preukázali odolnosť a obratnosť Renault 4, ktorý precestoval z mysu Horn na zľadovatené svahy Skalnatých vrchov, cez Andy, amazonskú džungľu a soľnú púšť v Utahu.

Ilustrácia Greg ‒ Renault 4 ‒ Saline 4 fun

Renault 4 „Saline 4 fun“ ‒ 2011

V roku 2011 oslávila značka Renault 50. výročie výroby vozidla 4L. Tím oddelenia Renault Classic sa spojil s „Triplettes de Bonneville“, aby spoločne priviezli dodávku 1983 4L na slávny „Týždeň rýchlosti“ (Speed Week) na soľnom jazere Bonneville v USA.

 

Vozidlo „Saline4Fun“ postavený na základoch dodávky Renault 4 je vybavený extrémne nízkou svetlou výškou, výstupom výfuku z predného blatníku... a padákom!

 

Prevodovka bola vytvorená na základe Renault 21 Turbo a Renault 25 GTX, a podvozok vybavený špeciálnymi prvkami hnacieho ústrojenstva (náboje kolies, nápravy, brzdy a zavesenie). Bolo vybavené všetkými bezpečnostnými prvkami požadovanými americkým organizátorom, čo znamenalo hmotnosť zhruba 780 kg.

Poháňal
ho preplňovaný motor Renault 5, vyladený k dosiahnutiu výkonu 285 k,
namontovaný v prednej časti vozidla, kde bol umiestnený pôvodný motor.

 

Vozidlo Saline4fun vybavený všetkými týmito prvkami a špeciálnymi pretekárskymi pneumatikami Good Year Long Speed Racing, oficiálne dosiahlo rekordnú rýchlosť 237 km/h, čo je takmer dvojnásobok jeho sériovej rýchlosti!

Ilustrácia Greg ‒ Renault 4 Clan ‒ Byebye

Renault 4 Clan „Bye Bye“ ‒ 1992

V roku 1992 Renault 4 uskutočnil svoj veľkolepý odchod zo scény výrobou limitovanej edície.

Renault vytvoril model Renault 4 „Bye Bye“ podľa vzoru „Clan“ a ukončil výrobnú líniu tak, že použil každé vozidlo ako číslo pri konečnom odpočítavaní.

Každé z vozidiel malo špeciálnu palubnú dosku s očíslovaným štítkom od 1 000 do 1.

Ilustrácie ©greg2021. Zákaz reprodukovať.

Renault 4 ‒ 60. výročie

4L oslavuje 60. výročie!

objavte udalosti
Renault 4 ‒ videá ‒ 60 rokov

kultové modely 4L vo videu

objavte všetkých 14 videí